دامداری هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نویسنده: ehsunrz

اشتراک گذاری

دامداری هوشمند تا 50% بازدهی مزرع را بیشتر می‌کند! زمانی که دامپروران متوجه این موضوع شدند، طرفداران این تکنولوژی نوپا بیشتر شد. به‌علاوه، با افزایش جمعیت، تقاضا برای غذا و لبنیات افزایش یافت. دامپروران کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیدند که تنها با همین تکنولوژی می‌توانند پاسخگویی حجم زیاد تقاضا باشند. با ورود این تکنولوژی به صنعت دامداری، سلامت دام و کیفیت محصولات هم به‌طور چشم‌گیری زیادتر شد.

تمام این دلایل سبب شد که حالا شاهد مهاجرت دامپروران از سمت دامداری سنتی به دامداری پیشرفته و هوشمند باشید. اگر هنوز هم با این تکنولوژی آشنا نیستید و از مزایای آن بی‌خبرید؛ حتماً تا انتهای این متن بخوانید. در انتها خود شما انتخاب می‌کنید سودتان را از دامپروری بیشتر کنید یا با دامداری سنتی کارتان را ادامه دهید.

دامداری هوشمند چیست؟

تشخیص سریع دام بیمار، اندازه‌گیری میزان شیردهی، بارداری و زایمان دام‌ها، تضمین سلامت و ایمنی دام برای دامپروران هیچ‌گاه آسان نبوده و نیست. احتمالاً شما هم با تمام این دغدغه‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنید. نمی‌توانید دام بیمار را از بقیه‌ی دام‌ها جدا کنید یا به‌ دلیل محدودیت امکانات در دوشیدن شیر گاوها مشکل دارید.

به استفاده از  سیستم‌ها و تگ‌های هوشمند، ربات‌ها، دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی و به طور کلی تکنولوژی‌های پیشرفته در دامداری و دامپروری، دامداری هوشمند می‌گویند. وظیفه‌ی این تکنوژی‌ها این است که به شما در دامداری و افزایش بازدهی دام کمک کند. اطلاعات دریافت‌شده از گاوها را آنالیز کرده و به شما راهکارهای برای افزایش سلامتی دام‌هایتان بدهد. در ادامه‌ی متن، کاربردهای این تکنولوژی را با مثال و توضیح کامل می‌بینید.

دامداری هوشمند چیست و چه کاربردی دارد عکس 1

شیردوشی خودکار

اگر یک مزرعه بزرگ داشته باشید، در طول روز چند بار فرصت شیردوشی پیدا می‌کنید؟ بر اساس آمار، دامپروران مزارع بزرگ حداکثر یک یا دو بار این فرصت را پیدا می‌کنند. این در حالی است که با استفاده از دامداری هوشمند بیش از سه بار این عمل انجام می‌شود. برای مثال غرفه‌های شیردوشی خودکار به سنسورهای مجهز هستید که در زمان مشخص این کار را برای شما انجام می‌دهند.

علاوه‌بر این غرفه‌ها، ربات‌ها هم به کمک شما می‌آیند. ربات‌هایی مثل mirobot،delaval و lely Qwes در شیردوشی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. کارکرد این ربات‌ها هم با یکدیگر متفاوت است. برای مثال، ربات lely Qwes تنها در صورتی به دام شما اجازه‌ی چرا می‌دهد که از سد شیر دوشی رد شده باشند؛ در غیر این‌صورت دام اجازه‌ی چرا ندارد. شیردوشی رباتیک بهره‌وری دام شما را افزایش می‌دهد و بیش از مقدار برآورد‌شده به شما شیر خواهد داد.

IDA یا دستیار هوشمند شیری قابلیت دیگری است که استفاده از آن به افزایش شیردهی منجر می‌شود. این دستیار به گردن گاوها بسته می‌شود و فعالیت گاوها را تنظیم می‌کند. به‌علاوه‌ی تمام این موارد، استفاده از این تکنولوژی، کیفیت شیر را برای شما تجزیه و تحلیل می‌کند. تمام تکنولوژی‌های هوشمند در دامداری این وظیفه را دارند که آمار دقیقی از وضعیت تحلیل‌شده به شما بدهند. به همین دلیل شما می‌توانید عملکرد دام خود را دقیق‌تر ببینید و مشکلات احتمالی را سریع‌تر حل کنید.

دامداری هوشمند چیست و چه کاربردی دارد عکس 2

کنترل تغذیه‌ی دام

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در سلامت دام، کنترل تغذیه است. تغذیه مناسب سبب می‌شود دام شما گوشت و شیر باکیفیت‌تری داشته باشد. دستگاه‌های هوشمند، کنترل تغذیه را برای شما ممکن می‌کنند. این دستگاه‌ها، مسئول کنترل کیفیت و مقدار اندازه‌ی تغدیه‌ی دام شما هستند. در کنار کنترل تغذیه، دامداری هوشمند، راه‎های دیگری برای تضمین سلامت دام شما دارد. این راه‌ها را در ادامه‌ی متن می‌بینید.

کنترل سلامت دام‌ها

تنظیم هوای مناسب دام، تزریق به موقع واکسن و کنترل بودجه زمانی روزانه از موارد دیگری هستند که با استفاده از تکنولوژی‌ها راحت‌تر شده‌اند. همچنین، هوش مصنوعی جدید قادر به ثبت اطلاعات مربوط به تولید مثل و شرایط سلامت دام هستند.

تشخیص دقیق و تنظیم دما و رطوبت

در حیواناتی مثل گاوها تنظیم مقدار گرما بسیار پراهمیت است. اگر مقدار دمایی که گاو از تعرق و تنفس دفع می‌کند بیشتر از مقدار جذب‌شده باشد، به اصطلاح در موقعیت «استرس گرمایی» قرار می‌گیرد. ماندن بیش از اندازه در شرایط استرس گرمایی سبب کاهش تولید شیر، بارداری و ضعف حیوان خواهد شد. سنسورهای هوشمند دمای بدن گاو را تنظیم می‌کنند. آن‌ها با این کار احتمال قرار گرفتن حیوان در شرایط استرس گرمایی را کاهش می‌دهند. دمای مناسب برای گاوها باید بین 5 تا 24 درجه باشد.

علاوه‌بر گرما، سرمای بیش از اندازه یا رطوبت بالا هم برای دام مضر هستند. دستگاه‌های جدیدی که در محیط نصب می‌شوند، با کنترل اوضاع هوا و رطوبت از رخ‌دادن اتفاقات خطرناک جلوگیری خواهند کرد. برای مثال، فن‌های سیرکوله در محیط تعبیه می‌شوند تا رطوبت هوای محیط را تنظیم کنند. دقت کنید که میزان رطوبت مناسب برای حیوانات در محیط بین 25 تا 70 درصد است.

دامداری هوشمند چیست و چه کاربردی دارد عکس 3

تزریق واکسن

برچسب‌های RFID یکی از تکنولوژی‌های کارآمد در دامداری هوشمند هستند. این برچسب‌ها در کنار تنظیم فعالیت دام و شناسایی آن‌ها، وظیفه‌ی تشخیص زمان واکسن دام را هم دارند. بعد از تشخیص توسط این برچسب‌ها، دام با استفاده از دستگاه‌های هوشمند به سمت محل تزریق هدایت می‌شود.

کنترل نور

می‌دانستید بخشی از مشکلات قلبی عروقی دام‌ها به دلیل تنظیم‌نبودن نور محیط است؟! نور مناسب سبب آرامش دام می‌شود. گاهی نور خورشید برای دام‌ها کافی نیست. در چنین مواقعی نورهای مصنوعی احتمال خطر را کمتر می‌کنند. تکنولوژی نور مصنوعی، با توجه به محیط شما و زیر نظر متخصص باید نصب شود. استفاده از این نور در کنار نور خورشید، سلامت دام را افزایش خواهد داد.

توجه به بودجه زمانی روزانه

زمانی‌که دام شما دچار یک مشکل می‌شود، در بودجه زمانی او اختلال پیش می‌آید. برای مثال، ممکن است گاو شما کمتر از مقدار عادی غذا بخورد. دستگاه‌ها و سنسورهای هوشمند با توجه به سن و وضعیت فیزیولوژیکی، متوجه این تغییر وضعیت می‌شوند. تشخیص سریع وجود مشکل به شما کمک می‌کند تا از پیشروی بیماری در دام و طیور جلوگیری کنید.

دامداری هوشمند چیست و چه کاربردی دارد عکس 4

پهبادهای کمک‌رسان

در تکنولوژی جدید دامداری، پهبادها از بالا وضعیت کلی گله و دام را بررسی می‌کنند. این پرنده‌های هوشمند مراقب هستند تا حیواناتی مثل گاو از حصارها خارج نشوند. به‌ علاوه، بررسی زمین و رشد مراتع از دیگر امکانات این پهبادهاست.

بررسی شرایط زیستی

اگر اطراف دام تمیز نباشد، کیفیت محصولات به شدت افت می‌کند. شاید گاهی شما به علت بزرگی مراتع یا اتفاقات دیگر متوجه محیط کثیف حیوانات نشوید. یا نتوانید به حد کافی محیط اطراف آن‌ها را تمیز کنید. دامداری هوشمند برای این موضوع هم تدبیری اندیشیده است. در چند سال گذشته، ربات‌های هوشمندی برای تمیز و ضد عفونی‌کردن محیط دام به بازار آماده است. وظیفه این ربات‌ها تضمین وضعیت زیست محیطی دام شماست.

دامداری هوشمند چیست و چه کاربردی دارد عکس 5

دام‌هایتان را پروارتر پرورش دهید

دامداری هوشمند، تگ‌ها و استفاده از هوش مصنوعی، کم کم وارد حوزه‌ی دامداری می‌شوند. این تکنولوژی‌ها به شما کمک می‌کنند تا سلامت دام‌هایتان را تضمین کنید. تغذیه‌ی مناسب به دام‌ها بدهید و دما، نور و رطوبت موردنیاز دام‌ها را برای آن‌ها فراهم کنید. به‌علاوه، تکنولوژی نوپا به شما امکان آنالیز و داده‌ها را می‌دهد. با استفاده از این داده‌ها، امکان افزایش شیردهی و بهبود کیفیت محصولات دام فراهم خواهد شد.

اولین نتیجه‌ی این تکنولوژی، خلاص‌شدن از شر سختی‌های دامداری سنتی است. در مرحله‌ی بعدی، هوش مصنوعی و دستگاه‌های هوشمند با برنامه‌ریزی دقیق برای بارداری و زایمان به افزایش دام‌های شما کمک خواهند کرد. این تکنولوژی‌ها در نقش دستیار شما، شیردهی را تسریع می‌کنند و از بیماری یا فرار دام‌ها جلوگیری خواهند کرد. در نهایت، زمانی‌که کیفیت محصولات و تعداد دام افزایش یابد، سود شما هم از محصولات برداشتی بیشتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت آخرین اخبار و مقالات در خبرنامه ما عضو شوید.

فهرست مطالب

مطالب مرتبط