راهنمای گام به گام ساخت سوله دامداری

نویسنده: ehsunrz

اشتراک گذاری

یکی از الزامات داشتن محصولات باکیفیت از دام، فراهم‌کردن یک محیط مناسب برای پرورش دام است. چنین محیطی به شما این امکان را می‌دهد تا دام با تراکم بالا را پرورش دهید و بتوانید از ظرفیت‌هام دام به خوبی استفاده کنید. ساخت سوله دامداری، در مسیر همین هدف است. یک سوله با تهویه و امکانات مناسب یکی از بهترین محل‌ها برای پرورش دام محسوب می‌شود. در ادامه‌ی این متن شما تمام مراحل ساخت چنین محلی، هزینه‌های ساخت و نکات مهم آن را می‌بینید. با اجرا و پیاده‌سازی این نکات، برآورد هزینه‌ها راحت‌تر و مسیر ساخت سوله برای‌تان هموارتر خواهد شد.

انواع سوله دامداری

سازه‌های فلزی که برای نگهداری دام‌ها و طیور استفاده می‌شوند، انواع مختلفی دارند. با توجه به نیازتان از بین انواع زیر ابتدا باید تصمیم بگیرید قصد ساختن کدامیک را دارید.

  • سوله تیرورقی: برای دهانه‌ها و باکس‌های کوچک این نوع سوله از دیگر انواع آن مناسب‌تر است. همچنین، به علت عدم نیاز به جرثقیل برای نصب، قیمت سوله تیرورقی از بقیه‌ی سوله‌ها مقرون به‌صرفه‌تر درمی‌آید. اما در نصب این سوله باید توجه کنید که این نوع وزن بیشتر و مقاومت کمتری دارد.
  • سوله خرپایی: به سازه‌های فلزی که از چندین مثلث تشکیل شده است، خرپا می‌گویند. خرپا در مقابل نیروی کششی مقاومت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل مقاوم‌ترین سوله‌ها از این نوع هستند. از سوله‌ها خرپایی برای دهانه و باکس‌های بزرگ استفاده می‌کنند.
  • سوله یو بی ‌ام: شکل قوسی‌مانند این سوله‌ها در لحظه اول توجه شما را به خود جلب می‌کند. این سوله‌ها در فضای باز بدون محدودیت قابل اجرا هستند. در برابر زلزله و باد مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. از معایب آن می‌توان به عدم امکان باز و بسته‌کردن سوله اشاره کرد.

راهنمای گام به گام ساخت سوله عکس 1

تعیین مکان و ابعاد سوله

هر چقدر موقعیت مکانی سوله دورتر از شهر و آدم‌ها باشد؛ احتمال ابتلا دام شما به بسیاری از بیماری‌ها کاهش پیدا می‌کند. دومین نکته در ساخت سوله دامداری، انتخاب یک زمین با شیب مناسب است. شیب زمین باید طوری باشد که تخلیه‌ی آب‌های سطحی و جمع‌شده بارش را دچار مشکل نکند. در کنار تمام این موارد، زمینی را انتخاب کنید که در اطراف آن فضای سبز وجود داشته باشد. وجود نور خورشید برای تضمین سلامت دام و وزش باد از دیگر مواردی است که هنگام تعیین مکان سوله باید در نظر بگیرید.

حجم و نوع دام شما، ابعاد نهایی را تعیین می‌کند. هر اندازه که حجم دام شما بیشتر باشد، به سوله‌ی بزرگ‌تری برای نگهداری حیوانات نیاز پیدا می‌کنید. اگر بخواهید انباری برای علوفه و نگهداری سموم و آفات هم داشته باشید؛ باید ابعاد سوله را گسترش دهید. در نهایت هر اندازه که دهانه‌ی سوله را بیشتر بگیرید، سوله بزرگ‌تری برای نگهداری دام خواهید داشت.

طراحی نقشه

در مرحله‌ی سوم ساخت سوله دامداری به طراحی نقشه می‌رسید. انجام این مرحله باید به دست متخصص سوله‌ساز انجام شود. با این حال خوب است شما چند نکته را درباره‌ی طراحی نقشه بدانید. در طراحی نقشه سوله، ابتدا تعداد و حجم دام شما بررسی می‌شود. به این دلیل که سوله طراحی‌شده باید گنجایش حجم دام را داشته باشد. متخصص سوله‌ساز شرایط آب‌وهوایی محیط ساخت سوله را هم بررسی می‌کند. نوع عایق‌بندی سوله با توجه به آب‌وهوای محیط سوله تغییر خواهد کرد. در تهیه‌ی نقشه حتماً باید به سیستم تهویه‌ی هوای سوله توجه ویژه شود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که در نقشه طراحی‌شده برای شما سیستم روشنایی و آب‌رسانی هم نقش مهمی دارند. بدون این سیستم‌ها آب و نور کافی به دام‌های شما نمی‌رسد و سلامت آن‌ها به خطر می‌افتد.

اهنمای گام به گام خرید سوله عکس 2

خرید وسایل سوله

شما باید وسایل زیر را برای ساخت سوله دامداری تهیه کنید:

  • اسکلیت فلزی: همان‌طور که در بخش انتهایی گفته شد، شما می‌توانید از بین انواع مختلف سوله، حق انتخاب داشته باشید. هر کدام از انواع سوله‌ها از یک اسکلت ساخته شده است. برای برپایی سوله باید این اسکلت را فراهم کنید.
  • ورق‌های فلزی: ورق‌های فلزی سقف و دیواره‌ی سوله را می‌پوشانند. نوع ورق‌ها به شرایط آب‌وهوایی و تعداد آن‌ها به حجم سوله شما وابسته است.
  • سیستم تهویه: برای تضمین سلامت گاو باید فن‌ها و دریچه‌های تهویه و سیستم خنک‌کننده را به لیست خرید اضافه کنید.
  • سیستم آب‌رسانی: با توجه به نیاز حیوانات، لوله‌های آب و آبشخورهای اتوماتیک بخشی از خرید شما برای ساخت سوله است.
  • مصالح فرعی: مصالحی مثل گچ، سیمان و رنگ شاید در ابتدا به نظر نیایند؛ اما برای ساخت سوله مهم و ضروری هستند.

هزینه‌های ساخت سوله دامداری

بیشترین هزینه‌ای که شما باد برای خرید سوله بپردازید، هزینه‌ی زمین و ساخت سوله است. اما این تمام ماجرا نیست. در کنار این موارد باید هزینه‌ی مصالح، اجرای فنداسیون، رنگ و خرید تجهیزات لازم برای برپایی را هم کنار بگذارید.

اهنمای گام به گام ساخت سوله دامداری عکس 3

نکات پایانی ساخت سوله

شما با ساخت یک سوله دامداری، مکانی مناسب برای نگهداری دام می‌سازید. انتخاب نوع سوله وابسته به نظر شما، نوع و تعداد دام متفات است. اما چند نکته‌ی اشتراکی در ساخت آن بین تمام سوله‌ها وجود دارد. شما بابت هر متراژ زمینی که برای سوله آماده می‌کنید؛ باید مجوز ساخت داشته باشید. در غیر این‌صورت ساخت سوله با مشکل مواجه خواهد شد. در کنار این موضوع دقت کنید که حتماً برآورد بودجه را دقیق انجام دهید. به این دلیل که کار ساخت سوله کاری پر هزینه و پر از چالش است. اگر برآورد هزینه به درستی انجام نشود؛ در میانه‌ی راه به مشکلات زیادی برمی‌خورید. این مشکلات حتی می‌توانند روند ساخت را تغییر دهند. به عنوان آخرین نکته، مشورت با یک مهندس سوله را فراموش نکنید. بهتر است از همان مرحله‌ی اول یعنی تعیین زمین این مهندس در کنار شما حضور فعالی داشته باشد و پیشنهاداتی برای روند ساخت سوله ارائه دهد. اگر با توجه به نظرات این فرد متخصص پیش روید؛ حتماً بهترین اتفاقات در انتظار شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت آخرین اخبار و مقالات در خبرنامه ما عضو شوید.

فهرست مطالب

مطالب مرتبط